- To wydarzenie minęło.
Szkolenia z dr Marzeną Machoś: Guguhopla i Niemowlak u logopedy
13 czerwca 2020 | 09:00 - 14 czerwca 2020 | 16:00
470złZapraszamy na dwa szkolenia z dr Marzeną Machoś w Warszawie:
13.06.2020 r. – „Niemowlak u logopedy. Diagnoza, zabawa i wczesna stymulacja”
14.06.2020 r. – „Guguhopla od zabawy do mówienia”
MIEJSCE SZKOLEŃ: Warszawa (dokładne miejsce zostanie podane przed szkoleniem)
CENA SZKOLENIA: 470 zł (1 szkolenie), 850 zł (2 szkolenia)
ZGŁOSZENIA: [email protected] (zgłoszenie powinno zawierać, imię i nazwisko, numer telefonu, nazwę szkolenia i dane do faktury, jeśli jest potrzebna)
Prowadząca: dr Marzena Machoś – logopeda, specjalistka wczesnej logopedii klinicznej. Jest zwolennikiem holistycznego podejścia do procesu terapii dziecka niemówiącego. Szkolenie prezentuję strategię wyrosłą na gruncie wieloletnich doświadczeń w pracy z dziećmi z problemami w komunikowaniu się. Warsztatowa prezentacja budowania fundamentalnych zachowań komunikacyjnych u dziecka stanowi podejście eklektyczne, którego bazą jest normatywny rozwój funkcji poznawczych zdrowego dziecka. Niewątpliwą zaletą prezentowanego podejścia jest stosowanie w czasie terapii przedmiotów codziennego użytku.
Dr Machoś jest autorką licznych artykułów, Kart Diagnozy Neurologopedycznej Niemowlęcia, programu stymulacji komunikacji dla małych dzieci, autorką pierwszego polskojęzycznego programu z zakresu dogoterapii i komunikacji, Kart obserwacji bazowych umiejętności komunikacyjnych i poradników Od zabawy do mówienia i Dla oczka i uszka, pierwsze dźwięki maluszka. Wykładowca na studiach podyplomowych na kilku uczelniach wyższych.
Do udziału w szkoleniu zapraszamy:
- logopedów pracujących z małym dzieckiem niemówiącym (autyzm, upośledzenie umysłowe, alalia)
- terapeutów pracujących w ramach wczesnej interwencji
- rodziców dzieci, u których przyswajanie języka nie przebiega zgodnie z normą
Ramowy Program Szkolenia ” Guguhopla od zabawy do mówienia”:
- Co to jest Guguhopla? Założenia techniki łączącej ruch, zabawę i wokalizację pierwszych samogłosek.
- Zacznij od bazy – bazowe umiejętności komunikacyjne a budowanie kontaktu z niemówiącym dzieckiem.
- Guguhopla dla niemowlaka- stymulacja dźwiękami w czasie codziennych czynności pielęgnacyjnych. Dialog wokaliczny (czuwanie bierne i czynne, stymulacja w dialogu)
- Guguhopla dla niemówiącego malucha – propozycje aktywności mobilizujących do produkcji pierwszych dźwięków.
- Wykorzystanie w terapii przedmiotów codziennego użytku (piłka, kocyk, papier toaletowy zamiast drogich pomocy). Propozycje zabaw z rodzicami. Nauka samogłosek.
- Samogłoski na start – piłki (samogłoski plus sekwencje ruchów dwóch kolorowych piłek, propozycja domowej, prostej zabawy dla rodziców i terapeutów).
- Samogłoski na start – koc (samogłoski plus sekwencje ruchów).
- Jak utrwalać wprowadzane na terapii dźwięki w domu (propozycje zabaw z rodzicami)
- Samogłoska „totalna” – połączenie dźwięku, obrazu graficznego, gestu i konkretnej zabawy. Nauka dokonywania wyboru, gdzie dźwięk symbolizuje wykonywaną czynność.
- Samogłoska plus rozumienie – oznaczenie nazw czynności dźwiękiem samogłoskowym. Zabawa z nazywaniem.
- Od samogłoski do zdania. Komunikacja totalna (obrazek, gest, litera, dźwięk).
- Komunikacja totalna. Budowanie zdań obrazkowo-literowo-gestycznych (propozycje do czasowników jeść, mieć, lubić).
- Samogłoska a czasownik. Propozycje zabaw
- Funkcje pierwszych połączeń wyrazowych (wg K. Kuszak) – przeniesienie modelu normatywnego do terapii dziecka z ORM (nominacja, negacja, nieistnienie, powtórzenie, wykonawca-czynność)
Ramowy Program Szkolenia „Niemowlak u logopedy. Diagnoza, zabawa i wczesna stymulacja”:
- Logopedyczna diagnoza funkcjonalna
-Omówienie autorskich kart diagnozy neurologopedycznej niemowląt (Wydawnictwo Ergo-Sum);
– Odruchowe reakcje oralne (literatura i praktyka);
– Od niemowlęcego bezzębia do zębów mlecznych (rozwój twarzoczaszki);
– Fonacja pozytywna w pierwszym roku życia;
– Rozwój bazowych umiejętności komunikacyjnych w pierwszych 12 miesiącach - Komunikacja niemowląt:
– Intuicyjny program rodzicielski,
– Dialog – sposoby interakcji,
– Schemat dziecięcości,
– Paradygmat kamiennej twarzy,
– Język ciała niemowląt,
– Mowa rodziców kierowana do dziecka – ujęcie lingwistyczne
– Regulacja interaktywna - Co nieco o niemowlętach
– Ludzkie niemowlę noszeniakiem;
– Nie samym mlekiem żyje niemowlę (co to jest rodzicielstwo bliskości)
– Sen (szumisie, tuliki, teoria dr. Karpa)
– High need baby ( w ujęciu W. M. Sears) - Coś dla logopedy
– Logopedyczny kalendarz logopedyczny
– Smoczek– przegląd literatury
– NNS non nutritive sucking – tłumaczenia artykułów anglojęzycznych;
– Karmienie piersią, karmienie butelką, rozszerzanie diety;
– Frenotomia u niemowląt (ancyloglossia posterior, Hazelbaker assessment for lingua frenulum function, Kotlov, Sioda, Nehring-Gugulska) - Profilaktyka, stymulacja
– Dotyk (historia masażu niemowląt (Afryka, Indonezja, Indie-filmy),
– Haptonomia Veldmana (film),
– Rebozo –masaż przy porodzie i w połogu (pokaz masażu przez doulę O. Górską lub film),
– Zalety masażu niemowląt (masaż niemowląt prowadzony przez matki w depresji-tłumaczenia własne),
– Wprowadzenie do masażu Shantala,
– Masaż Petera Walkera- co to jest?
– Kangurowanie;
– Chustowanie (krótkie warsztaty z instruktorką chusto noszenia O. Górską lub pokaz filmów)
– Doula – kto to taki?
– Co widzi niemowlę?