PREAMBUŁA

Każde dziecko jest podmiotem niezbywalnych praw, w tym prawa do ochrony godności, dlatego należy je traktować z szacunkiem oraz należytą uwagą i troską o jego dobro. Nadrzędnym celem Artysty Mowy – Centrum Terapii i Rozwoju jest zapewnienie dzieciom harmonijnych warunków rozwoju, wolnych od wszelkich form przemocy, krzywdzenia i zaniedbania. Wszelkie działania podejmowane przez pracowników, stażystów, praktykantów, wolontariuszy zatrudnionych w Centrum są podporządkowane dobru i bezpieczeństwu dzieci. Podstawową zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników poradni jest działanie na rzecz dobra dziecka. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dzieci przemocy w jakiejkolwiek formie.  Świadomi niezbywalnych i powszechnych praw dziecka, w tym szczególnie prawa do wolności od jakiejkolwiek przemocy fizycznej i psychicznej zapisanego w Konwencji o prawach dziecka ustanawiamy zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem i przemocą obowiązujące w Centrum.

Bieżący  dokument służyć ma zapewnieniu jak najlepszej ochrony przed krzywdzeniem, rozumianym przez nas jako zaniedbanie dziecka, stosowanie wobec niego przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz wykorzystywanie. Postanowienia niniejszych standardów ochrony małoletnich obowiązują wszystkich pracowników Artysty Mowy – Centrum Terapii i Rozwoju, stażystów, wolontariuszy i praktykantów, którzy realizując swoje zadania i cele mają na względzie najwyższe dobro i bezpieczeństwo dziecka.

Standardy ochrony małoletnich są narzędziem służącym eliminowaniu ryzyka popełniania nadużyć wobec małoletnich, a jego przestrzeganie pozwala zminimalizować ryzyko wystąpienia nadużyć   w relacjach z dziećmi.                                                                             

Standardy ochrony małoletnich obejmują:

  1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem.
  2. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich.
  3. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika, osobę trzecią, inne dziecko lub opiekuna.
  4. Zasady ochrony danych osobowych małoletniego.
  5. Zasady ochrony wizerunku dziecka.
  6. Zasady ustalenia planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy.
  7. Procedury określające zakładanie ,,Niebieskiej Karty’’.
  8. Zasady aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie personelu Centrum do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich.
  9. Zasady udostępniania rodzicom i dzieciom Standardów Ochrony Małoletnich.

ROZDZIAŁ I

PODSTAWOWE POJĘCIA

  1. WŁAŚCICIEL CENTRUM – prowadząca Centrum, Aleksandra Jastrzębowska-Jasińska.
  2. PRACOWNIK CENTRUM to osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenie.
  3. MAŁOLETNI to każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
  4. OPIEKUN MAŁOLETNIEGO to osoba uprawniona do jego reprezentacji, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, również rodzic zastępczy.
  5. ZGODA RODZICA MAŁOLETNIEGO oznacza zgodę, co najmniej jednego z jego rodziców. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy.
  6. KRZYWDZENIE MAŁOLETNIEGO to popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na jego szkodę przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Centrum, lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie.
  7. KRZYWDZENIE oznacza:

Przemoc – zachodzi, gdy jakaś osoba odnosi się do drugiej w sposób niezgodny z wymaganiami relacji, która je łączy.

Przemoc fizyczną – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.

Przemoc emocjonalną – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać. Jej celem jest naruszenie godności osobistej.

Wykorzystywanie seksualne – to każde zachowanie, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm). Przemoc ta może być jednorazowym incydentem lub powtarzać się przez dłuższy czas.

Zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, zapewnienie mu odpowiedniego pożywienia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa.

  1. KOORDYNATOR – wyznaczona przez właściciela Centrum osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem i sprawująca nadzór nad realizacją polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Centrum. Rolę tę w Centrum pełni Katarzyna Badura.
  2. DANE OSOBOWE DZIECKA to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację małoletniego.
  3. DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH – dzieci, które potrzebują rozpoznania     i zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wynikających z następujących czynników: szczególnych uzdolnień, niepełnosprawności, niedostosowania społecznego, choroby przewlekłej, specyficznych trudności w uczeniu się, zaburzeń komunikacji językowej, niepowodzeń edukacyjnych, sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, zaniedbań środowiskowych, które są związane z sytuacją bytową dziecka, oraz trudności adaptacyjnych, które wynikają z różnic kulturowych lub ze zmiany środowiska edukacyjnego.
  4. TERAPEUTA  – członek personelu zatrudniony w Centrum, który prowadzi zajęcia o charakterze dydaktycznym i terapeutycznym  w Artyście Mowy – Centrum Terapii i Rozwoju.

ROZDZIAŁ II

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIM A PERSONELEM CENTRUM

  1. Właściciel Centrum weryfikuje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym oraz w Krajowym Rejestrze Karnym każdą osobę przed dopuszczeniem jej do pracy z dziećmi.
  2. Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu jego intymności i godności.
  3. Niedopuszczalne są zachowania, które wzbudzają poczucie zagrożenia lub noszą znamiona: przemocy fizycznej (np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, duszenie, kopanie, szarpanie), erotyzowania relacji (flirt słowny, dwuznaczny żart, zły dotyk, wyzywające spojrzenie), seksualizacji relacji (obcowanie płciowe i inne czynności seksualne).
  4. Nie dopuszcza się komunikacji z małoletnim, która ma akcenty wrogości, wulgaryzmów, agresji, złośliwości i ironicznych komentarzy. Komunikacja nie powinna: wzbudzać w małoletnim poczucie zagrożenia (groźby, wyzwiska, krzyk), obniżania i niszczenia poczucia wartości (np. wyzwiska, krzyk, negatywne ocenianie, reakcja nieadekwatna do sytuacji, wzbudzanie poczucia winy, negowanie uczuć), upokarzać (publiczne wyszydzanie, naigrywanie się, ośmieszanie), naruszać granic (niezachowywanie odpowiedniego dystansu, obcesowość, podteksty o charakterze erotycznym).
  5. Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu każdego małoletniego, bez względu na pochodzenie, rasę, wyznanie i narodowość.
  6. Niedopuszczalne są wszelkie formy dyscyplinowania mające na celu upokorzenie, poniżenie oparte na wykorzystywaniu przewagi fizycznej bądź psychicznej.
  7. Pracownik Centrum nie może utrwalać wizerunków dzieci w celach prywatnych, również zawodowych, jeżeli opiekun dziecka nie wyraził na to zgody.
  8. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia dzieciom, w sytuacji, kiedy poczują się niekomfortowo, stosowną pomoc, zgodną z instrukcją jej udzielania.
  9. Nie jest dopuszczalne ujawnianie danych wrażliwych dotyczących małoletniego, wyszczególnionych w art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)
  10. W sytuacjach wymagających wykonania przez personel placówki czynności pielęgnacyjnych    i higienicznych wobec małoletniego unikać należy innego niż niezbędny kontaktu fizycznego   z małoletnim, w szczególności w przypadku udzielania pomocy małoletniemu w ubieraniu i rozbieraniu,  korzystaniu z toalety.
  11. Nie jest dozwolone proponowanie małoletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych ani innych nielegalnych substancji oraz stosowanie ich przy małoletnim
  12. W przypadku, gdy pracownika łączą z dzieckiem lub jego opiekunem relacje rodzinne lub towarzyskie, zobowiązany on jest do zachowania pełnej poufności, w szczególności do utrzymania w tajemnicy spraw dotyczących innych małoletnich, opiekunów i pracowników.
  13. Dopuszczalną formą komunikacji z rodzicami lub opiekunami są kanały służbowe: mail, telefon.
  14. Niestosowanie się i złamanie zasad obowiązujących według niniejszych standardów skutkuje zakończeniem stosunku pracy z danym pracownikiem.

ROZDZIAŁ III

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA MAŁOLETNICH

  1. Pracownicy Centrum w ramach wykonywanych obowiązków zwracają szczególną uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:
  • dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;
  • podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia;
  • dziecko boi się rodzica lub opiekuna, boi się powrotu do domu;
  • dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła;
  • dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;
  • dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone, depresyjne itp. lub zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się itp.; moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach, czy też na widok określonych osób.
  • nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka widoczna podczas zabaw lub pojawiają się niepokojące wytwory pracy twórczej dziecka.
  • dziecko mówi o przemocy, opowiada o aktach krzywdzenia, których doświadcza.
  1. Jeżeli z objawami u małoletniego współwystępują określone zachowania rodziców lub opiekunów, to podejrzenie, że dziecko jest krzywdzone jest szczególnie uzasadnione. Niepokojące zachowania rodziców to:
  • rodzic/opiekun podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje albo odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń dziecka;
  • rodzic/opiekun odmawia kontaktów z osobami zainteresowanymi losem dziecka;
  • rodzic/opiekun mówi o małoletnim w negatywny sposób: obwinia, poniża, strofuje dziecko;
  • rodzic/opiekun poddaje małoletniego surowej dyscyplinie/ jest nadopiekuńczy /zbyt pobłażliwy lub odrzuca małoletniego;
  • rodzic/opiekun zachowuje się agresywnie.

ROZDZIAŁ IV

PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO DZIECKA LUB OPIEKUNA

  1. Zakres zadań poszczególnych pracowników Centrum w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji, że małoletni jest krzywdzony:

a) Właściciel Centrum i koordynator:

  • przyjmują zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego oraz prowadzą rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi. W sytuacjach podejrzenia przemocy domowej wobec małoletniego podejmują decyzję o uruchomieniu procedury „Niebieskiej Karty”.
  • w przypadku, gdy małoletni doświadcza przemocy domowej lub jeżeli rodzice/opiekunowie prawni odmawiają współpracy z Centrum, składają wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu lub zawiadamiają policję albo prokuraturę o podejrzeniu przestępstwa.
  • w przypadku zagrożenia zdrowia lub życia małoletniego zawiadamiają policję.
  • w sytuacji, gdy sprawcą przemocy jest osoba dorosła, zawiadamiają policję.
  • w przypadku, gdy sprawcą przemocy jest nieletni, a wcześniejsze metody postępowania okazały się nieskuteczne zawiadamiają sąd.
  • prowadzą nadzór nad prowadzeniem przypadku pokrzywdzonego małoletniego.
  • zapewniają pomoc pracownikom Centrum w realizacji ich zadań np. ułatwiają konsultacje trudnych spraw ze specjalistami, organizują szkolenia w zakresie reagowania na przemoc wobec małoletnich.
  • w przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy Centrum podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania stosownej pomocy.

b) Pracownik Centrum:

Przekazuje właścicielowi lub koordynatorowi informację o tym, że podejrzewa przemoc wobec małoletniego.

  1. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy domowej:
  • jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie o podejrzeniu krzywdzenia dziecka jest pracownik Centrum, to informuje o tym fakcie lub zdarzeniach koordynatora i właściciela Centrum. Badane są okoliczności sprawy oraz odbywa się rozmowa z rodzicem, prawnym opiekunem lub osobą z najbliższej rodziny pokrzywdzonego, której sprawa nie dotyczy.
  • pracownik sporządza notatkę służbową opisującą zdarzenie, w szczególności przyczynę wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego, a także okoliczności krzywdzenia, które udało mu się ustalić, lub których wystąpienie podejrzewa. Opisuje też zachowania i wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia.
  • jeżeli stan dziecka wskazuje na zagrożenie jego zdrowia i życia właściciel, koordynator lub pracownik Centrum wzywa pomoc medyczną (po wcześniejszym powiadomieniu rodziców lub opiekunów prawnych).
  • koordynator podejmuje decyzję o wdrożeniu procedury „Niebieskiej Karty” i składa wniosek do odpowiedniej instytucji, realizując obowiązek wynikający z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1375 ze zm.).
  • w przypadku zaniedbywania dziecka, poniżania, upokarzania, ośmieszania dziecka, wciągania dziecka w konflikt dorosłych, manipulowania nim, koordynator powiadamia policję, sąd lub zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
  • sytuacja dziecka jest monitorowana do czasu jej rozwiązania przez odpowiednie organy.
  1. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy ze strony pracownika Centrum:
  • osoba podejrzewająca krzywdzenie dziecka w Centrum zgłasza problem koordynatorowi lub właścicielowi. Koordynator lub właściciel podejmują działania w celu zbadania sprawy: rozmowa z dzieckiem, rozmowa z pracownikiem na temat podejrzenia krzywdzenia, rozmowa z pracownikami Centrum na temat zdarzenia, obserwacja pracownika itd.
  • jeśli osobą przyjmującą zgłoszenie dziecka o łamaniu jego praw jest pracownik Centrum, to informuje o zaistniałym fakcie lub zdarzeniach właściciela lub koordynatora.
  • koordynator powiadamia rodziców lub prawnych opiekunów dziecka.
  • właściciel, w sytuacji zgłoszenia przez członka personelu, rodzica lub opiekuna dziecka podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez pracownika Centrum, wzywa na rozmowę pracownika w celu wyjaśnienia zaistniałego zgłoszenia. Właściciel  sporządza notatkę służbową zawierającą przebieg rozmowy, listę osób w niej uczestniczących a także wnioski i postanowienia.
  • właściciel po potwierdzeniu informacji, podejmuje działania zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa ogólnego i prawa pracy, stosuje karę porządkową, zawiadamia prokuraturę lub kieruje sprawę do komisji dyscyplinarnej.
  • w przypadku potwierdzenia podejrzenia, że fakt krzywdzenia miał miejsce, właściciel w trybie natychmiastowym rozwiązuje umowę z pracownikiem/współpracownikiem i zgłasza ten fakt do odpowiednich instytucji.
  • w zależności od sytuacji właściciel informuje rodziców i dziecko o poczynionych ustaleniach i możliwych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  1. Plan wsparcia małoletniego:
  • w  sytuacji  ujawnienia krzywdzenia małoletniego właściciel we współpracy  z koordynatorem  i wyznaczonym zespołem wsparcia pokrzywdzonego dziecka opracowuje plan wsparcia małoletniego.
  • wsparcie obejmuje przede wszystkim współpracę z instytucjami pomocowymi oraz objęcie małoletniego szczególna opieką wynikającą z potrzeb w sytuacji kryzysowej na terenie gabinetu.
  • wsparcia w postaci rozmowy/ propozycji skorzystania z instytucji pomocowych w sytuacji kryzysowej udziela się również w razie potrzeby rodzicowi/opiekunowi prawnemu .W dokumentacji dziecka znajduje się opracowany plan wsparcia dla małoletniego, informacje o podjętych prze Centrum działaniach i czasie trwania wsparcia.
  1. Procedura określająca założenie Niebieskiej karty:
  • zgłoszenie przez małoletniego pracownikowi Centrum faktu, że stosowana jest wobec niego przemoc obowiązuje pracownika do zgłoszenia tej sytuacji koordynatorowi i wraz z nim wszczęcia procedury Niebieskiej karty wraz z rozpoczęciem odpowiednich działań.
  • procedura „Niebieskiej Karty” stosowana jest każdorazowo w sytuacjach podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka opisanych w rozdziale III.

ROZDZIAŁ V

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO

Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):

  1. Pracownik Centrum ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  2. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  3. Pracownik Centrum jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.
  4. Pracownik Centrum może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację małoletniego.
  5. Pracownik Centrum, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom innych instytucji np. sąd, szkoła. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Centrum podaje przedstawicielowi instytucji dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.
  6. W przypadku braku możliwości identyfikacji klienta przez pracownika Centrum, np. w toku rozmowy telefonicznej czy mailowej, pracownik nie jest uprawniony do udzielania informacji na temat dziecka, które posiada Centrum.

ROZDZIAŁ VI

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA

  1. Pracownikowi Centrum nie wolno umożliwiać przedstawicielom innych instytucji utrwalania wizerunku dziecka (tj. filmowanie, fotografowanie) bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  2. Upublicznienie przez pracownika Centrum wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna małoletniego.
  3. Przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy dziecko oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na facebook.com/instagram.com) w celach promocyjnych.

ROZDZIAŁ VII

ZASADY PRZEGLĄDU i AKTUALIZACJI STANDARDU OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PERSONELU PORADNI DO STOSOWANIA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

  1. Standardy będą aktualizowane minimum co 2 lata oraz każdorazowo w przypadku nowelizacji przepisów będących podstawą prawną niniejszych standardów.
  2. Właściciel Centrum wyznacza osobę koordynatora, który jest odpowiedzialny za Standardy Ochrony Małoletnich, monitoruje realizację tych standardów, reaguje na ich naruszenie lub ewentualne zmiany, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika lub pracownika, który świadczy swoje usługi w Centrum oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w Centrum. 
  3. Osoba odpowiedzialna za realizację Standardu może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów bądź pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacji, gdy Standardy Ochrony Małoletnich będą wymagały aktualizacji.
  4. W razie konieczności koordynator wprowadza zmiany w Standardach, które następnie są potwierdzane przez Właściciela Centrum.
  5. Każdy terapeuta został zapoznany z Standardami Ochrony Małoletnich i podpisał oświadczenie o zapoznaniu się z nimi.
  6. Opiekunowie małoletniego w umowie z Centrum podpisują zgodę na wykonywanie niezbędnych dla prowadzonej terapii manipulacji wewnętrznych i zewnętrznych w obrębie twarzoczaszki i ciała pacjenta, obejmujące wyłącznie niezbędny dla prowadzonej terapii dotyk dziecka podczas zajęć.

ROZDZIAŁ VIII

ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I DZIECIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA

  1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem ogólnodostępnym dla personelu Centrum, dzieci oraz ich opiekunów.
  2. Dokument publikowany jest na stronie internetowej Centrum oraz dostępny jest w Recepcji Centrum.
  3. Na życzenie rodzica standardy ochrony małoletnich zostają wydane w formie papierowej.

ROZDZIAŁ IX

ZAPIS KOŃCOWY

  1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem 15.08.2024 r.

 Podstawa prawna dokumentu:

  1. U. 2023 poz. 1606 USTAWA z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw.
  2. Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. 1997.78.483) – zapisy regulują ochronę Dziecka przed przemocą, wyzyskiem i demoralizacją.
  3. KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. z dnia 23 grudnia 1991 r.).
  4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”( Dz.U. 2023 poz. 1870).
  5. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. 2005 nr 180 poz. 1493)
  6. Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2015.583, t.j.) – zapisy regulujące relację pomiędzy rodzicami a dzieckiem oraz rodzicami i placówką oświatową, a także władzę rodzicielską, kontakty rodzica z dzieckiem i reprezentację dziecka
  7. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. 1997.88.553 z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks postępowania karnego – akty prawne regulujące m.in. interwencję     w przypadku popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka.
  8. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U.2023.0.984 tj.)
  9. Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie     i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2020 poz. 1309).
  10. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2023.0.900 t.j.)
  11. Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. (Dz.U. z 2022 r., poz. 1700).
  12. Kodeksu postępowania karnego – art. 304, Kodeksu karnego – art.162,
  13. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.  w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)