Pamiętacie głośną książkę „SELF – REG” Stuarta Shankera i Teresy Barker? Jeżeli czytaliście na pewno zapadła Wam ona w pamięć i otworzyła drzwi do wiedzy o samoregulacji u dzieci i technikach, które pomogą mu wrócić do stanu równowagi: pomogą się koncentrować, kontrolować impulsywność, przyswajać wiedzę, współpracować czy radzić sobie z trudnymi emocjami.
Dla osób, które czują niedosyt w temacie Self – reg powstała kolejna publikacja od wydawnictwa Mamania – „Samoregulacja w szkole”, którą rekomenduję Wam w tej recenzji. To pozycja dla nauczycieli i rodziców oraz dla terapeutów. Opisuje szczegółowo pięć obszarów samoregulacji: biologiczny, emocjonalny, poznawczy, społeczny i prospołeczny. W każdym obszarze znajdziemy obszerny opis teoretyczny, a także przykłady zastosowanych przez nauczycieli ćwiczeń zapewniających samoregulacje w danym obszarze, strategii gotowych do zastosowania w szkole i bardzo wiele odnośników do dodatkowej literatury zarówno dla nauczycieli/terapeutów, jak i dla rodziców. W rozdziałach autor zręcznie łączy teorię z praktyką w wykorzystywaniu strategii samoregulacji. Bardzo pomocne w stosowaniu założeń książki będą opisywane w niej przykłady z pracy szkolnej opisywane przez nauczycieli stosujących techniki samoregulacji. Na końcu książki znajdziemy też rozdział dotyczący zastosowania samoregulacji w edukacji specjalnej, a także związku samoregulacji ze zdrowiem psychicznym u dzieci.
Podsumowując, książka będzie wielkim wsparciem w pracy nauczyciela szkolnego, terapeuty czy rodzica. Część opisanych strategii na pewno uda się też zmodyfikować i zastosować w grupie przedszkolnej. Książkę bardzo polecam! A sama czekam na kolejną część w tym temacie, może „Samoregulacja w przedszkolu”? 😉