Rehabilitacja pocovidowa oddechowa
W Artyście Mowy prowadzimy terapię pacjentów po przebyciu COVID-19. Osoby, które zachorowały na wirusa SARS-Cov-2 prezentują objawy tj. trudności w utrzymaniu prawidłowego toru oddechowego, a tym samym wydolności oddechowej, zaburzenia głosu (np. dysfonie) czy zaburzenia połykania. Ponadto obserwuje się objawy tj. wzrost napięcia mięśni traktu głosowego objawiające się bólami głowy, wzmożonym napięciem szyi a nawet niewydolność płuc.Czytaj więcej
„Guliwer” z moim artykułem o bajkach
Powrót do domu i taka niespodzianka, „Guliwer” z moim artykułem o bajkach, które mają moc. Mogę się już nim pochwalić i polecić Wam te piękne bajki budujące u dzieci poczucie własnej wartości i akceptację siebie. 🙂Czytaj więcej
Dobre praktyki w diagnozowaniu jąkania – analiza terminologii
Jąkanie występuje u ludzi w każdym wieku, każdej narodowości czy kultury. Najczęściej pojawia się u dzieci w momencie ich największego rozwoju i nabywania języka (Büchel, Sommer 2004). Około 5% wszystkich dzieci doświadcza jakiejś formy niepłynności mówienia w dzieciństwie (Guitar i Conture 2007). Czytaj więcej
Coaching kluczem do motywacji w terapii jąkania u osób dorosłych
Jąkanie ma charakter dynamiczny – zmienia się wraz z wiekiem osoby jąkającej się. Objawy niepłynności u dziecka, nastolatka czy u dorosłego mogą być podobne, ale inne będą reakcje na własną mowę. Van Riper (1982) opisuje trzy typy jąkania występujące u osób dorosłych. Czytaj więcej
Balbutologopedia – dziedzina obca logopedom?
Jąkanie jest jednym z podstawowych zaburzeń komunikacji językowej. Jak podaje Chęciek (2007) jest „komunikatywnym zaburzeniem płynności mówienia o podłożu wieloczynnikowym, któremu towarzyszą zakłócenia fizjologiczne, psychologiczne, językowe i socjologiczne, a przejawia się skurczami mięśni oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych, wywołujących kloniczne i toniczne blokowanie jednostek mowy oraz dysfunkcjami objawów pozajęzykowych pod postacią m.in. stanów logofobicznych i współruchów mięśniowych”. Czytaj więcej
Bajkoterapia jako metoda wzmacniania w dziecku poczucia własnej wartości oraz akceptacji samego siebie
Dzieci uwielbiają bajki. Czytają je same lub czytają im je opiekunowie i nauczyciele dla przyjemności, jednak mogą one mieć również działanie terapeutyczne i edukacyjne. Bajki pozwalają dzieciom na łagodne przepracowywanie emocjonalne tematów trudnych czy zmierzenie się z własnymi problemami.